مصرف انرژی ساختمان چیست؟

ساده ترین تعریف از مصرف انرژی در ساختمان عبارتند از مجموع مقادیر برق و گاز. در صورتی که ساختمان ساخته شده باشد به راحتی می توان مقادیر انرژی مصرفی ساختمان های دارای کنتور را محاسبه نمود. برای این کافی است مقادیر کنتورهای برق و گاز را برای یکسال بدست آورید. توجه داشته باشید واحد کنتور گاز بر حسب متر مکعب بوده و برای برق نیز کیلووات ساعت است. بنابراین ابتدا نیاز به تبدیل واحد خواهیم داشت. 

برای تبدیل واحد مترمعکب گاز به کیلو وات ساعت باید عدد آن را به 10.55 ضرب کرد. هم اکنون با یکی شدن واحدها می توانید آن ها را جمع بزنید. عددی که بدست آمده است، شدت مصرف انرژی ساختمان (EUI) نام دارد. 

عددی که برای شدت مصرف انرژی ساختمان بدست می آید، نشان دهنده انرژی صرف شده برای مواردی چون آب گرم مصرفی، برق لوازم خانگی (یا اداری)، سیستم روشنایی مصنوعی ساختمان، وسیله های گرمایشی و سرمایشی ساختمان و جزئیاتی نظیر فن های ساختمان است. از بین موارد اشاره شده، فقط سه عامل سیستم روشنایی مصنوعی، وسیله های گرمایشی و سرمایشی می توانند با طراحی ساختمان تغییر کنند. بنابراین طراحی مناسب ساختمان نقش به سزایی در کاهش انرژی مصرفی ساختمان خواهد داشت. در این بین رسیدگی دوره ای به سیستم های تاسیسات ساختمان، استفاده از لوازم خانگی (یا اداری) با راندمان بالا و نحوه استفاده کاربران از ساختمان نیز سایر عواملی هستند که مقادیر انرژی ساختمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با توجه به اینکه مقدار انرژی مصرفی ساختمان تابع عوامل مختلفی نظیر اقلیم است، اغلب نیازمند بررسی مقدار مصرف انرژی برای چندین سال هستیم چراکه با توجه به متغییر بودن اقلیم، مصرف انرژی در هر سال می تواند دستخوش تغییر گردد. بنابراین میانگین شدت انرژی مصرفی ساختمان در بازه های حداقل 3 تا 5 ساله مورد بررسی قرار می گیرد.

در صورتی که ساختمان در دست طراحی باشد، از ابزارهای شبیه سازی برای پیش بینی مصرف انرژی ساختمان استفاده می شود که با حساب مقادیر انتقال حرارت از جداره ها، دمای محیط داخل و مقادیر مصرف انرژی ساختمان را محاسبه می نماید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش