چهارچوب‌ها و الزامات مبحث نوزده ویرایش چهارم -سال 99

 


 

در راستای ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، مبحث نوزده ویرایش چهارم در سال 1399 نگارش و در سال 1402 اجرای آن ابلاغ شده است. در حال حاضر تمام ساختمان‌های در دست ساخت و طراحی باید الزامات مبحث نوزده ویرایش جدید رعایت کنند.

 

این مبحث دو هدف اصلی را دنبال می‌کند، کاهش مصرف انرژی و تامین نور روز کافی. در این راستا، در فرایند طراحی، نظارت و اجرا، مهندسین مکانیک، معمار و برق هریک موظف به انجام وظایف خود هستند. در مبحث نوزده جدید، چهار رده عملکرد در نظر گرفته شده است که به ترتیب شامل موارد زیر است:

 

1) رده EC یا مطابق با مبحث نوزده

2) +EC

3) ++EC

4) Near Zero یا با انرژی نزدیک به صفر

 

در حاصل حاضر تمام ساختمان‌ها ملزم به رعایت مبحث نوزده و تامین حداقل خواسته‌های رده انرژی مطابق با مبحث نوزده یا EC هستند. احراز این رده از طریق چهار روش ممکن است که شامل موارد زیر است:

 

1) روش تجویزی

2) روش موازنه یا کارکرد

3) روش نیاز انرژی

4) روش کارایی انرژی

 

در هریک از این روش‌ها، مسولیت‌های مشخصی برای مهندسین وجود دارد که متناظر با رده عملکرد تعیین می‌شود. وظیفه طراحی مناسب پوسته خارجی ساختمان جهت کنترل انتقال حرارت بر عهده مهندس معمار است. همچنین مهندسین مکانیک و برق موظف هستند، عملکرد سیستم‌های تاسیسات گرمایشی و سرمایشی مختلف را بر اساس خواسته‌های مبحث تامین نماییند.

 

مهندسین در مرحله طراحی محاسبات مربوط به هر بخش خود را انجام داده و چک لیست مبحث نوزده را تکمیل کرده و با تایید محاسبات، این اطلاعات در اختیار مجری و ناظر پروژه قرار می‌گیرد. سپس مهندسین موظف هستند بر اساس جزئیات طراحی شده، فرایند ساخت را انجام را انجام دهند. لازم به ذکر است در همه روش‌های مبحث نوزده علاوه بر کاهش مصرف انرژی، باید تامین نور روز کافی متناسب با روش انتخابی، احراز شود که جز وظایف مهندسین معمار است. 


 

انتخاب روش احراز یا ارزیابی:

 

انتخاب روش کاملا وابسته به شرایط پروژه و تصمیمات مهندسین طراح است. از نظر میزان سختی ساده‌ترین روش مبحث، روش تجویزی است و پس از آن به ترتیب روش موازنه، نیاز انرژی و کارایی انرژی قرار دارد. در هر صورت همرمان با روش انتخابی، ضوابط اجباری (فصل 4 مبحث) باید رعایت شوند.

 

در روش تجویزی، مهندسین طراح معمار باید مقادیر مقاومت حرارتی حداقل در نظرگرفته شده برای جداره‌های سقف، کف، دیوار خارجی و جداره‌های نورگذر را متناسب با گروه ساختمان طراحی و تامین کنند. همچنین مهندسین مکانیک و برق باید بر اساس ضوابط روش تجویزی (فصل 5 مبحث) طراحی خود را انجام دهند. در این روش امکان تخفیف و کاهش مقادیر مقاومت حرارتی و عایق‌کاری در استفاده از سیستم‌های مکانیکی با برقی با بازدهی بالاتر وجود ندارد.

 

در بخش دیگر مهندسین معمار ملزم به در نظرگیری فضای مورد نیاز برای تعبیه سیستم‌های تولید انرژی تجدید پذیر هستند. سپس مهندسین برق یا مکانیک نیز وظیفه طراحی سیستم تولید انرژی را دارد. همانطور که ذکر شد، تمام بخش‌ها به صورت مستقل باید الزامات مبحث نوزده را رعایت کنند.

 

در روش موازنه یا کارکرد، میانگین تصمیمات معمار برای مقاومت حرارتی جداره‌های صلب و نورگذر، باید به حد تعیین شده بر اساس رده انتخابی باشد. سایر مهندسین باید بر اساس الزامات روش تجویزی کار خود را پیش ببرند. همچنین تامین سیستم‌های تولید انرژی و ارزیابی کفایت روشنایی طبیعی نیز به قوت خود باقی است. 

 

در روش نیاز انرژی و کارایی انرژی، عملکرد بر اساس شبیه سازی انرژی نشان داده می‌شود و تنها محدودیت رعایت الزامات ضوابط اجباری است. در این روش طراحی معماری و همسازی با اقلیم اهمیت زیادی دارد. در این روش‌ها هم شبیه سازی انرژی و نور روز بر اساس کاربری ساختمان انجام می‌شود و می‌توان راهکارهای متنوعی برای رسیدن به رده‌های عملکرد به کار گرفت. این کار منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌های پروژه نیز خواهد شد.

 

از نظر مزیت‌های اقتصادی نیز باید توجه نمود که روش‌های تجویزی انعطافی برای تخفیف گرفتن در مقاومت حرارتی جداره‌ها ندارد؛ بنابراین بیشترین هزینه را خواهد داشت، به همین ترتیب روش کارایی انرژی نیاز به نیروی کاملا متخصص نیاز دارد اما می‌توان با راهکارهای اقتصادی‌تر به رده‌های عملکرد انرژی بالا دست یافت. در جدول زیر که از مبحث نوزده بر گرفته شده است، روش‌های چهارگانه با یکدیگر مقایسه شده‌اند. 

 

لازم به توضیح است که در روش کارایی انرژی، طراحی به صورت یکپارچه انجام می‌شود، به این معنی که استفاده از سيستم‌ها پر بازده مکانیکی و برقی، می‌تواند مقاومت حرارتی مورد نیاز در جداره‌ها را کاهش دهد. این قابلیت تنها در روش کارایی انرژی وجود دارد.

 

 


 

آموزش طلایی مبحث نوزده، آرک بِس برای ورود به بازار کار مهندسین معمار، ناظر و مجری

 

20 ساعت آموزش حرفه‌ای به تدریس مهندس ناصری، معمار، مشاور انرژی، همکار و مدرس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر سازی

 

+ قیمت: 3,230,000  تخفیف جشنواره 969,000 

70% تخفیف ویژه تا 15 مهر

 

برای مشاهده، کسب اطلاعات بیشتر و خرید کلیک کنید.

 

 

 

یه آموزش فوق العاده برای تبدیل شدن به یه مهندس واقعی، پکیج طلایی مبحث 19

 


 

می خوایید بدونید چطور باید از روش تجویزی و کارکردی مبحث نوزده استفاده کنید؟


+ دوره های مختلف بودید اما چیزی یاد نگرفتید؟


+ حتی دوره های نظام مهندسی هم رفتید ولی نمی دونید چطور باید طراحی کنید تا پروانه ساخت بگیرد؟


+ ناظر هستید اما نمی دونید چیکار باید بکنید و چیا رو چک کنید؟

 

این پکیج چیزی هست که برای تبدیل شدن به یک معمار یا ناظر کاربلد نیاز دارید چون از سال 1402 استفاده از اون اجباری هست.

 



 + 20 ساعت آموزش
+ به همراه اعطای مدرک مهارت آرک بس


+ مدرس:مهندس ناصری- معمار، مشاور انرژی و مدیر عامل آرک بس محقق، نویسنده و فارغ التحصیل انرژی و معماری از  دانشگاه شهید بهشتی- مدرس دوره‌های انرژی در دانشگاه تهران، هنر، آرک بس و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

 

+ قیمت: 3,230,000  تخفیف جشنواره 969,000 

70% تخفیف ویژه تا 15 مهر

 

+ هر فصل یک ورکشاپ رایگان تا اطلاعاتتون همیشه آپدیت باشید و بتونید سوالات و پروژه نهایی رو کرکسیون کنید.


+ پشتیبانی مداوم تلگرام

 


 

سرفصل ها:


+ آشنایی کامل با ضوابط اجباری 


+ انتخاب روش طراحی


+ تعیین گروه و استخراج ضوابط هر روش- پیوست 3 و 4


+ محاسبه جرم حرارتی-پیوست 2


+ آشنایی کامل با محاسبه مقاومت حرارتی و حداقل مشخصات جداره‌های صلب و نورگذر- پیوست 7، 8 و 9


+ آشنایی کامل با محاسبه عمق سایبان مبحث- پیوست 10


+ آموزش کامل محاسبه ضریب کاهش و پل‌های حرارتی در روش کارکردی مبحث- پیوست 6 و 11


+ محاسبه و اعمال مقاومت فیلم هوا

 


 


 

آرک بس مرجع خدمات و آموزش‌های پایداری و شبیه سازی انرژی ساختمان

 

نوشته‌ای از حیدر ناصری، مشاور انرژی و مدرس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

 


 

بیشتر مطالعه کنید:

 

محاسبه مقاومت حرارتی جداره و روش‌های اجرای آن مطابق با مبحث نوزده

 


 

در صورت نیاز به مشاوره از طریق خطوط زیر با آرک بس تماس حاصل کنید.

021-22300819

09192747764

همچنین می‌توانید از شماره 09057546972 برای مشاوره در واتس آپ و تلگرام استفاده نمایید.

 


Website | Instagram | Telegram Chanel | ArcBES Chat | Aparat | LinkedIn | Support

 

الهی گفت:
بسیار عالی و مفید بود، متشکرم
الهی گفت:
بسیار عالی و مفید بود، متشکرم
علیرضا کاظم زاده گفت:
بسیار عالی وسپاسگزار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش